lördag 31 januari 2009

Betydelsen av snygga böcker


Jag har mer än en gång köpt en bok bara för att jag tyckt att omslaget var så snyggt. Det mest lyckade exemplet på det är nog mitt exemplar av Norwegian Wood. En avlång guldbox med en liten grön och en liten röd bok i (min bild gör den inte alls rättvisa). Jag gick länge och sneglade på den innan jag till slut bestämde mig för att köpa den. Det visade sig ju vara ett lyckokast, eftersom Murakami sedan dess varit en av våra favoritförfattare här hemma.

Det har också förekommit en del inköp då utseendet inte riktigt motsvarade innehållet. Nathaniel's Nutmeg av Giles Milton är nog mitt bästa exempel. Jag lyckades aldrig riktigt hitta vägen in i den berättelsen och gav upp halvvägs. Trots underrubriken "How One Man's Courage Changed the Course of History" och lovord som "Milton is the new Bruce Chatwin" (The Mail on Sunday). Den ligger framför mig på bordet nu. Fortfarande snygg. Jag kanske ska ge den en chans till.

Inga kommentarer: