onsdag 21 januari 2009

Tisdagens möte gav oss en ny medlem och en ny bok

Aaaah - det var härligt att träffas igen på Järnet och diskutera litteratur! Det var längesedan vi träffades och för mig personligen ännu längre eftersom jag inte kunde vara med senast. Igår saknade vi bara Mia, men väldigt mycket.

Majgull Axelssons Is och vatten, vatten och is var boken som var vår gemensamma utgångspunkt för diskussionen och vi var ganska samstämmiga på en del punkter, men intressant nog tyckte vi väldigt olika vad gäller en del annat. Mitt generella betyg är bra, en bladvändare, spännande historia med deckartendenser som jag trots vissa otroliga sammanträffanden ändå helt och hållet accepterar. Det enda jag har läst av Axelsson tidigare är Aprilhäxan och den tyckte jag otroligt mycket om. Jag skulle till och med vilja säga att den platsar bland mina topp-tjugo-böcker. Där kvalar dock inte den här in, men sammanfattningsvis tyckte jag ändå mycket om den och jag ger den en stark trea enligt det betygssystemet som fanns när jag gick i skolan.

Anna-Karin var nog den av oss som gav den sämst betyg, men å andra sidan fick vi en informativ komparativ analys av den i relation till Axelssons andra böcker, vilka Anna-Karin hade läst allihopa. 

Så har vi försyås bestämt en ny bok att läsa och valet den här gången föll på Richard Yates Revolutionary Road på Annas rekommendation, och vi var löjligt samstämmiga kring det valet. Man kan tänka sig en extra-salong när vi går på bio så småningom ...

Dessutom har vi valt in en ny medlem i salongen. När artikeln om oss publicerades i Amelia Höst i september var en av nedryckarna "Vi har kölista till våra träffar!". Den kölistan kan erkännas bestod av en enda person, som nu alltså högtidligt valts in. Välkommen David! Nu ska jag bara försöka komma ihåg hur man gjorde för att bjuda in medlemmar till bloggen också, så att han kan bidra även här.

Inga kommentarer: