torsdag 1 januari 2009

Nytt år - gammal läsning

Jag börjar det nya året med att avsluta en bok som jag nästan läste ut i somras, men som av någon anledning har blivit liggande. Det är Virginia Woolfs Ögonblick av frihet - Dagboksblad 1915-1941. Jag har precis avslutat året 1939 och det är krig i Europa. VW:s anteckningar är ganska korta, men precisa, och man anar hur det kändes att leva i en tid då världen stod inför hotet från nazismen. Det slår mig hur blåögda även dessa upplysta och intelligenta människor verkar och hur de in i det längsta hoppades på en fredlig lösning.

Min sista bok 2008 blev som jag nämnt tidigare Rosario är död av Majgull Axelsson. Det var skrämmande och brutal läsning, men också mycket bra.

Jag längtar efter att mina nya böcker ska komma, men jag misstänker att vi hinner åka norrut innan paketet når fram, så det blir nog att leta i bokhyllan efter läsning över trettonhelgen. Det är kanske dags för en Murakami igen?

Inga kommentarer: