torsdag 22 januari 2009

Köpa eller låna ...

Försökte alldeles nyss köpa Revolutionary Road på AdLibris, men den inbundna utgåvan i svensk översättning var slutsåld. Ska lämna igen ett antal böcker på biblioteket snart och kan låna boken istället, men det är ju bara det att jag ju vill äga och förvalta den. Tror jag i alla fall. Jag kan ju väldigt lätt konstatera att av de böcker som jag vid inköpstillfället varit övertygad om att jag vill ha i min ägo är det bara några få som faktiskt kvalar in i finbokhyllan till slut. 

I min inköpsdesperation surfar jag in på SvD för att försöka hitta den utmärkta sammanställningen av vårens utgivning som publicerades i början av året (och som Anna-Karin så förtjänstfullt klippt ut och hade med i salongen i tisdags.) Till slut hittar jag den (här) och konstaterar att jag vill läsa  Carl-Johan Vallgrens Kunzelmann & Kunzelmann (kanske också äga, jag äger en hel del andra böcker av Vallgren), Blodets hetta av Irène Némirovsky (jag tycket ju mycket om Storm över Frankrike som vi läste i höstas), jag är nyfiken på Nils Claesson, Stig Slas Claessons son, som romandebuterar med Blåbärsmaskinen, jag kommer definitivt att köpa Paul Austers Mannen i mörkret. Jag har tyckt om allt jag har läst av Paul Auster och jag tror att jag har läst i alla fall alla hans romaner. Vindens skugga var en av förra årets (eller var det förrförra kanske) stora läsupplevelser. Jag kommer nog snart att läsa om den till och med. Och självklart kommer jag att köpa Ängelns lek, som är den nya av Carlos Ruiz Zafón.

Flera av vårens debutanter verkar lovande - jag har alltid intresserat mig för debutanter av någon anledning. Någon av dem kommer jag att köpa för att lägga in i debutantsamlingen, andra nöjer jag mig med att låna. Bodil Malmsten-kollektionen ska förstås kompletteras, liksom Carina Rydverg-sviten.

Hmm ser nu att det går att köpa Kunzelmann & Kunzelmann på Adliris. Det kanske blir lite näthandel i alla fall innan jag är klar ikväll. Eller så går jag till min favorit-bokhandel imorgon istället. Ja. så får det bli.

Inga kommentarer: