torsdag 15 januari 2009

Fler vampyrer

Jag håller fortfarande på med The End of Mr Y och inte har jag kommit särskilt långt heller. Detta på grund av att läsningen har fått ge vika för grundligt tv-tittande. Jag och maken har plöjt vampyrserien True Blood, som baserar sig på en bokserie av Charlaine Harris om huvudpersonen Sookie Stackhouse. Jag har inte läst dem, men har förstått genom snabbscanning av flera litterära bloggar att de är rätt så populära bland vampyrfansen. Den största behållningen tyckte jag nog var omåttligt snygge Alexander Skarsgård i rollen som den svenske (!) vampyren Erik och passar på att låna bilden på honom av CanalPlus.

Min enda erfarenhet av vampyrer är - förutom Låt den rätta komma in som jag läste i julas - en genomläsning av Anne Rices vampyrböcker om Lestat. Jag minns att jag gillade dem och vurmade väldigt för vampyrromantiken ett tag, men det lade sig efter några år. Nu blommar intresset upp igen och jag fascineras av att mytologin kring vampyrer verkar vara densamma världen över. Jag tillhör helt klart dem som gillar de coola, snygga vampyrerna och gissar att jag vid nästa besök på bibblan kommer låna böckerna om Sookie Stackhouse. Tar gärna emot fler vampyrtips!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om du ska fördjupa dig i vampyrgenren, måste du titta på Buffy the Vampire Slayer. fantastiskt bra serie, som nu följs av en åttonde säsong i serieform.
Buffy är som grundkursen i vampyrlore :)

Fru Spara sa...

Sookie Stackhouse serien är helt underbar! Jag läste visserligen böckerna före jag såg True Blood, men jag tycker att TV-serien är toppenbra. Alan Ball har verkligen lyckats lyfta fram allt som är bra i böckerna och skrivat allt ett extra varv för att passa TV. ...och visst är Alexander Skarsgård toppen som Eric Northman. Du kommer inte att bli besviken på böckernas Eric heller!

Jag kan absolut rekommendera dig att läsa böckerna!

Ett annat tips kan vara Laurell K. Hamiltons Anita Blake-serie. Jag har läst de fyra första böckerna och tyckter de är klart läsvärda.

Kika gärna in på min blogg för fler vampyrbokstips... jag är helt fast ;)

Jag såg förresten Buffy som yngre och kom ihåg att jag gillade den...kanske sådde ett frö till min vampyrfanatism redan då.