torsdag 11 juni 2009

Min sommarläsning


Här ovanför kan ni se hur min sommarläsning ser ut. De ligger inte i någon som helst prioriteringsordning, men det stämmer bra att jag först vill läsa What I Loved och om jag ska vara ärlig är jag tveksam till att jag någonsin kommer att komma igång med Half of A Yellow sun. Om jag inte kan övertyga mina vänner i salongen om att vi borde läsa den till nästa träff, vill säga. Konstigt hur det är med vissa böcker - det går liksom troll i dem. Endera så blir de bara liggandes olästa år efter år, trots att jag aldrig köper böcker som jag inte verkligen vill läsa, eller så kommer jag aldrig riktigt i gång med dem, trots att jag börjat läsa och tycker att de är bra.

Min ambition för sommaren är i alla fall att plöja igenom den här högen med böcker. Och så funderar jag på en riktig klassiker, precis com Catrin. Efter att ha sett delar av tv-serien är jag ganska sugen på att ge mig på Krig och Fred igen. Tolstoj var en gång i tiden en stor favorit och jag känner att jag är mogen för att ta upp den bekantskapen igen.

Jag är också lite sugen på att anta utmaningen Vi som läser Björn Ranelid i sommar. Första gången jag läste en Ranelidroman var jag drygt 20 och blev alldeles fascinerad av hans språk. Jag minns att jag läste inledningen till Mördarens öga om och om igen. Några romaner senare var jag mätt och sedan har det inte blivit någon mer Ranelid för mig. Så det kanske är dags nu. Vi får se hur det blir med mina läsambitioner för sommaren!

1 kommentar:

Bokbabbel sa...

Ja det är knepigt med de där böckern asom blir och ligga - även jag har "En halv gul sol" som "hyllvärmare" utan någon speciell orsak