måndag 1 juni 2009

har oxå läst ut OscarWao

... och jag måste säga att jag gillade allra bäst var slutet! Vi hade ju en ingående diskussion av boken i salongen i tisdags, där både Anna-Karin och Mia var lite - vad ska jag säga, avvaktande kanske är rätt uttryckt - till just slutet. Så, det är åter en fråga om förväntningar. Jag hade skyhöga förväntningar på Oscar som inte infriades. Jag hade låga förväntningar på slutet, som jag alltså tyckte var bäst i hela boken.

För övrigt håller jag med David och tycker att kvinnorna är de starkast lysande stjärnorna i den här berättelsen. De ser jag, känner för och kan ta på, medan männen i stort sett utan undantag, förblir stereotypa seriefigurer.

Men så förstod jag en sak, tack vare de andras insikter. Nämligen det här att jag inte förstod. Jag som aldrig har läst en sci-fi-bok i hela mitt liv, eller hållt på med några som helst nörderier av något slag gick ju helt och hållet miste om en betydelsenivå i romanen. anna-Karin berättade att hon skrattat högt på flera ställen - och det var just sådana passager som jag inte begrep ett dyft av.

Jag hoppas att lyckas bättre med Främmande jord som anlände idag i nytt bokpaket!

1 kommentar:

Mia sa...

Men vad kul att du gillade slutet! Det får i prata mer om.