söndag 7 juni 2009

Pågående läsning

Just nu är all min läsning lika bra. Det är svårt att välja mellan Jhumpa Lahiris Unaccustomed Earth, Richard Yates Easter Parade och Siri Hustvedts What I Loved.

Hittills leder Jhumpa Lahiri av den enkla anledningen att det är boken vi läser i vår salong och vid nästa träff har jag bestämt mig för att Unaccustomed Earth ska vara utläst. Jag njuter dessutom av att läsa den och undrar vart historien (eller snarare historierna) ska ta mig. Jag var inte förberedd på upplägget med flera olika berättelser och först blev jag besviken. Jag ville så gärna veta vad som skulle hända med Ruma och hennes pappa. Nu är jag lika nyfiken på alla karaktärerna jag får möta.

Easter Parade tipsade Mia om på bloggen för ett tag sedan och den är precis så bra som jag hoppats på. Jag har inte hunnit så långt, men jag är redan fast i systrarna Sarah och Emilys värld.

What I loved är den jag hållt på längst med, men det beror inte på något sätt på att jag har svårt att ta mig igenom den. Tvärtom. Däremot känner jag att jag vill ge den egen tid, så den får ligga och vänta lite till de andra två är avslutade. Fast jag kan inte riktigt hålla mig utan läser några sidor då och då. I slutet av veckan skall jag åka tåg i flera timmar och då har jag tänkt att den ska få bli mitt resesällskap. Jag är riktigt nöjd med mitt läsande för tillfället.

Inga kommentarer: