måndag 8 juni 2009

Lästempo

Jag har varit inne på det tidigare, men kan inte låta bli att älta lite. Hur hinner alla storläsare läsa så mycket? Jag tycker att att jag hinner läsa en hel del, och om det inte vore för heltidsjobb och två andra fritidsintressen skulle jag förmodligen sitta med en bok i näsan för jämnan. Nej, jag menar förstås med näsan i en bok för jämnan. Vilket fånigt uttryck förresten.

Nå. Säg att jag hinner med att läsa mellan 30 och 40 böcker om året. Det är några stycken, men långt ifrån så många som jag vill läsa. Och nu talar jag inte alls egentligen om kvantitetsbegreppet. För vad det handlar om är att jag, trots att jag ständigt har cirka tre på gång samtidigt, ändå  har många på min önskelista, en hel del i min vänthög och dessutom vill jag titt som tätt läsa om vissa böcker.

Nu i sommar ska det tydligen vara en klassiker. SVT visar Krig och fred, SvD har startat klassiker-bloggen och klassikertipsen haglar över lag bland bokbloggarna. Ja, jag är definitivt sugen på att läsa några jag inte läst och läsa om några andra nu i sommar. Dessutom vill jag alltid klämma i mig några deckare på stranden och i stugan, för det hör liksom sommaren till. PLUS alla de där i vänt- och önskehögar.

Bäst att genast sluta skriva och fortsätta läsa istället. men en liten fråga kvarstår - hur i hela världen hinner ni storläsare med fler än två böcker i veckan?

7 kommentarer:

Cattis sa...

Ja - HUR går det till?

Vixxtoria sa...

Man har helt enkelt inte två andra fritidsintressen. Då går det inte. Ett heltidsjobb klarar man, men lägger man till familj, barn och något annat fritidsintresse, så ska man vara glad om man hinner läsa en bok i veckan.

Själv utnyttjar jag en massa småstunder för läsningen. När jag tittar på film tillsammans med dottern, när jag sitter på toaletten, när jag väntar på bussen (och åker buss också, förstås), korta bilresor där jag inte behöver köra osv. Det kan bli 50 sidor per dag, utan att man planerar in särskild lästid. Men det kräver förstås att man inte just då har något annat som man måste tänka på på lediga stunder, t ex vad man ska köpa i födelsedagspresent eller äta till middag :-)

Sarah sa...

De tre senaste åren så har jag i slutet av året legat någonstans kring 120 lästa böcker. Det var bara naturligt att läsa 2-3 böcker i veckan. (Dock så kan man ju fråga sig vilken klass det var på böckerna som jag läste i åttan).

I år så har det gått mycket sämre. Hittills så har jag läst 20 böcker (tror jag) så jag måste nog ligga i ganska mycket för att komma upp i mitt vanliga snitt. Nu så fattar jag inte hur jag hann läsa så otroligt mycket tidigare. Skolan tar tid, träningar tar tid, vänner tar tid, annan avkoppling tar tid - men det gjorde det ju förut också!?

Var tog mitt lästempo vägen?

kontakt sa...

Sen finns ju också de som inte har ett heltidsjobb, som är pensionerade, långvarigt sjukskrivna eller arbetslösa. Inte alla typer av studier kräver heltidsinsats heller, även om det heter att de är på heltid. En del är unga och har ingen familj, eller medelålders singlar och solo... jag tror som Vixxtoria att en bok i veckan är max om man har heltidsjobb och antingen familj eller något annat intresse som tar en del tid.

Unknown sa...

Jag ligger på runt 40 böcker per år också och då tycker jag att jag hinner med många. För det är svårt att få tid till att läsa och dessutom kräver vissa böcker eftertanke och vissa böcker behöver sjunka in lite.

Amoroso sa...

Tack för länken till klassikerbloggen! Sååå kul iniatitiv!

Anonym sa...

Att pendla kollektivt lägger till åtminstone fem, sex böcker i månaden till högen med utlästa böcker också. Hittills i år har jag läst 70 romaner, de flesta på tåg och bussar till och från jobbet. Sedan får man ju helt skippa tevetablåerna.