lördag 1 november 2008

I skuggan av en jordbävning

Murakamis After the Quake har redan Mia skrivit några rader om, men jag kan inte låta bli att göra det jag också. Till att börja med en rent komparativ betraktelse: Mias utgåva var mycket snyggare än den jag fick tag på. Nå, innehållet är förstås detsamma, men det var ändå nesligt eftersom jag förväntade mig att finna att lika fin!

After the Quake består av sex korta noveller, varav ingen utspelar sig i Kobe, men alla har en eller flera referenser till staden och alla är på något sätt påverkade av jordbävningen. Alla novellerna har samma effekt på mig, nämligen en önskan om att de skulle vara romaner istället. Alla berättelserna har något - en av karaktärerna, en specifik händelse, eller en relation -  som jag vill veta mer om, och som jag blir besviken över att det inte hinner utvecklas. 

Man jag njuter fullt ut av Murakami-stämningen i alla sex novellerna och ser fram emot Sputnikälskling som ligger på mitt nattduksbord och väntar på att bli läst.

Inga kommentarer: