måndag 24 november 2008

Önskemål om böcker att läsa i salongen

Eftersom jag inte kommer att vara med i salongen när Wind Up Women träffas imorgon, passar jag på att här lämna några önskemål om böcker att läsa och diskutera till nästa gång.

Jag håller själv på med Boktjuven av Zusak just nu, och den verkar som sagt lovande. Ska vi våga oss på Enquist, kanske? Augustvinnare och allt. Jag har dock lite lite (men bara lite) svårt för Enquist. Jag har läst några av hans romaner och min generella bedömning påminner om vad vi i salongen enades om Oates: spännande, medryckande, fantastiskt skrivet, men det verkar som om författaren får bråttom p slutet för att få ihop storyn.

Några andra böcker som ligger på min jag-vill-läsa-lista: Drottningen vänder blad av Alan Bennett, Is och vatten, vatten och is av Majgull Axelsson, Hon älskade av Helena Henschen, som också föreligger i att-läsa-högen på nattduksbordet. Där ligger också De välvilliga av Jonathan Littell och förstås Sputnikälskling av Murakami som jag fick av Anna-Karin i födelsedagspresent.

En bok som jag har i min bokhylla och som jag haft där ett bra tag (åtminstone några år) är en bok som heter Historikern av Elizabeth Kostova. Den är jag mycket nyfiken på!


Inga kommentarer: