fredag 6 februari 2009

Så många böcker, så lite tid, del 2

Cattis har berättat (och bloggat om i posten Mycket vill ha mer) att hon en gång hade en kollega som kände stor sorg för att hon visste att hon aldrig skulle hinna läsa alla böcker som hon önskade. Ungefär så känner jag också. Och trots att jag är en riktig snabbläserska, som ibland till och med scannar av sidorna utan att fördjupa mig så hemskt mycket i texten, så hinner jag inte alls läsa mycket som jag skulle önska.

Sitter bläddrar lite bland våra texter här på bloggen. Och hittar en hel del skrivet om böcker som införskaffats och som jag ska läsa. Ytterligare poster om böcker som jag hört talas om och som jag önskar läsa. Och hela tiden tillkommer det nya önskningar om böcker. Om att läsa dem förstås, att äga vissa av dem, några vill jag om inte annat känna till.

Fortfarande kvar i min att-läsa-hög ligger till exempel De välvilliga av Jonathan Littel, Alla själar av Javier Marías, On Chesil Beach av Ian Mc Ewan, Blonde av Joyce Carol Oates och förstås Revolutionary Road av Richard Yates som vi ju har som salongsbok just nu och ska diskutera den 5 mars, när vi ses nästa gång. Och i min bokhylla står fantastiskt många böcker som jag inte har läst, men som jag tröttnat på att ha haft liggandes på nattduksbordet att de fick åka in i hyllan, trots att jag de facto inte ens öppnat dem.

Och ja, jag vill läsa alla de här! Jag vill också läsa Sorrows of An American som jag gav till maken i födelsedagspresent, mer av husguden Murakami, jag vill också vidga mina vyer och läsa litteratur från andra delar av världen än den västerländska. För att inte tala om alla böcker som jag vill läsa igen! Strandmannen måste jag ju läsa med jämna mellanrum. En årlig dos av Söderberg behöver jag och var femte år ungefär läser jag A town called Alice av Nevil Shute.

På min favoritbokblogg Mrs B läser jag att Mrs B har läst inte mindre än sjutton (17!!!) böcker bara i januari. Och under hela 2008 har hon läst 120 böcker! Om jag inte har räknat alldeles galet innebär det att hon läser en bok på cirka tre dagar. Ja, det är ju inte omöjligt förstås. Vår senaste salongsbok, Is och vatten, vatten och is, läste jag på cirka ett dygn. Så det går ju. Men vid det tillfället var jag ledig, och läste i stort sett oavbrutet med några få pauser för mat.

Jag har inte räknat ut hur många böcker jag läste under 2008, men fler än 50 var det knappast. För jag håller nog på cirka en vecka. Ibland mer och ibland mindre, men genomsnittet för en genomsnittlig roman är nog en vecka skulle jag tippa. Här och nu lovar jag mig själv att läsa ännu mer under 2009, men inte slösa borttid på sånt jag inte tycker håller måttet. Det finns uppenbarligen alldeles för lite tid för att ha möjlighet att ägna sig åt littertur som jag tycker är dålig!

Inga kommentarer: