måndag 2 februari 2009

Så mycket böcker och så lite tid ...

På väg hem från jobbet idag gick jag långt in i min favoritbokhandel på Hornsgatan och botaniserade. Märkligt nog köpte jag ingenting, men det berodde nog på att jag helt enkelt inte knde bestämma mig för jag ville ha allt. Och det tillät inte min monetära situation. Inte för att finanskrisen har påverkat mig nämnvärt, det enda jag kan konstatera är att nu verkar alla andra ha hamnat på min vanliga nivå. Nå. En bok som jag verkligen fastnade för, bara genom att läsa baksidestexten, var Irène Nemirovskys Blodets Hetta (Chaleur du Sang) Liksom Storm över Frankrike är den inte tidigare utgiven. Delar av manuskriptet fanns bland Irène Nemirovskys papper som döttrarna gömde och förvarade, men aldrig tittade på under sin uppväxt när de gömde sig för nazisterna. Denise, dottern som skrev rent Storm över Frankrike och såg till att den publicerades, fann några renskrivna sidor ur Blodets hetta, sidor som antagligen hennes pappa skrivit rent. Men ett antal sidor saknades. De hittades dock av två franska författare som planerar en biografi över Nemirovsky. Och så kunde även denna bok publiceras.

Inga kommentarer: