lördag 7 mars 2009

Mer om Revolutionary Road

Det byttes som sagt böcker i salongen, men jag lyckades gå hem med samma som jag kom dit med; Nathaniel's nutmeg. Jag har tidigare skrivit om mitt något ambivalenta förhållande till denna roman och jag tyckte att bokbytardagen var ett ypperligt tillfälle att låta stafettpinnen gå vidare, för att se om någon annan skulle uppskatta den mer än jag. Men mina vänner i salongen ansåg att jag verkade alltför fäst vid den för att byta bort den, vilket jag ju faktiskt är på något vis. Så nu är den tillbaka på sin plats i bokhyllan. Kanske, kanske kommer jag att läsa ut den en vacker dag.

Om Revolutionary Road har jag bara gott att säga. Till att börja med hade jag dock vissa problem. När jag hade lagt ifrån mig den hade jag så svårt för att öppna den igen. Samtidigt så tyckte jag att den var oerhört bra när jag väl öppnade och började läsa igen. Märkligt. Kanske har det att göra med att man så tydligt känner att det här paret är på väg mot katastrof och det finns inget man kan göra åt det. Denna ovilja försvann någonstans halvvägs in i romanen och sedan hade jag svårt att släppa den. Jag är imponerad av Yates förmåga att teckna fullständiga porträtt av människor med små medel. Några meningar bara och så har man hela personen framför sig. Fascinerande är också hur tidstypiskt förhållandet är, men samtidigt så aktuellt idag. Det märktes också på vår diskussion att det var en mångfacetterad berättelse, för vi diskuterade den länge - hela tiden ur olika perspektiv och utifrån de olika karaktärerna.

Igår kom mitt senaste bokpaket som bland annat innehöll En liten chock av Johanna Lindbäck. Och den har jag redan hunnit läsa ut. En riktigt bra ungdomroman!

Paketet innehöll också flera andra romaner som jag längtar efter att ge mig i kast med, men först ska jag avsluta Kunzelmann & Kunzelmann. Jag är mycket nyfiken på vart den historien ska ta vägen. Fast jag måste erkänna att jag ändå redan har tjuvstartat med Anders Paulruds Som vi älskade varandra från den nya högen... Och så måste jag göra ett nytt inköp - Sara Mannheimers Reglerna. Sedan är det köpstopp till Londonresan i april!

Inga kommentarer: