söndag 29 mars 2009

Pausläsning del 2


Jag har tagit en paus från Reglerna och istället läst Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors. Det är en bok som jag länge har gått och tittat på och tänkt köpa. Jag har hållt den i handen många gånger, men sedan ställt tillbaka den i hyllan och tänkt att jag ska köpa den nästa gång. Varför vet jag faktiskt inte. Nu var det alltså till slut dags att läsa den och det ångrar jag verkligen inte.

Den handlar om Karin - gift tvåbarnsmor och läkare som förutom sitt vanliga jobb på ett stort sjukhus också arbetar om kvällarna på en hemlig klinik där man tar emot personer som bor och arbetar i Sverige utan uppehållstillstånd. Hon är duktig, omtyckt och uppskattad. En dag tar hon sig an en av de utsatta kvinnor hon möter på kliniken. Katerina från Moldavien flyttar hem till Karin och hennes familj och plötsligt ställs allt på ända. Katerina blir deras hushållerska och Karin börjar mer och mer ifrågasätta sig själv och sitt liv. Hon som alltid ansett sig vara en god och empatisk människa upptäcker att hon också är egoistisk, självisk och fullt kapabel att utnyttja sin maktställning.

Kadefors är en driven berättare och jag sträckläste boken som om den hade varit en thriller. Den rymmer psykologiskt intressanta porträtt blandat med samhällskritiska iakttagelser. En mycket bra pausläsning!

Så här skrev SvD om Fågelbovägen 32 när den kom.

Inga kommentarer: