söndag 29 mars 2009

Pausläsning del 3


Förra helgen fick jag Drottningen vänder blad av en vän som jag inte träffat på mycket länge. Jag har varit nyfiken på Alan Bennetts bok som kom 2007, men av någon anledning inte kommit mig för att införskaffa den heller. Under veckan har den legat i högen vid min säng och väntat på att jag ska ta mig an den. När jag nu avslutat Fågelbovägen 32 kände jag att det var dags.

Det var, som min vän sa, drygt hundra sidor glädje. En riktigt trevlig bok, om man nu kan säga så om böcker. Historien handlar om hur Englands drottning upptäcker hur roligt det är att läsa och hur det förändrar hennes liv. Den berättas med mycket glimt i ögat. Jag känner glatt igen mig i hennes önskan att lägga allt annat åt sidan för att försjunka i böckernas värld några timmar. Och lustigt nog tänker jag nästan hela tiden på en tidigare chef som jag tyckte mycket om. Hon påminner inte det minsta om drottningen egentligen. Men ändå - i den här boken. Tack för presenten!

1 kommentar:

Catrin sa...

Den vill jag läsa! Jag stod och häll i den på Daunt´s, men som du vet var jag nödgad att köpa Revolutionary Road istället.