lördag 20 december 2008

Årets hårda klappar

Ett antal böcker väntar på att bli inslagna, här kommer några av dem.

Till miljöintresserade mamma:
Makten över klimatet av Christian Azar. Svenskan lovordar den som "den bästa klimatboken hitintills" och att den "väcker respekt".

Till historieintresserade svärfar
Edelcrant förbindelser av Malte Persson. Catrin har redan börjat läsa den så vi får se vad hon ger den för slutbetyg.

Till min man
Friday night lights. Den kan väl inte vara lika bra som tv-serien? I så fall är det en litterär fullträff. Jag blir dock lite nervös när jag ser vad andra köpare har köpt för böcker på Adlibris...

Till brorsonen, 7 år
Hur man blir upptäckare: en handbok för äventyrare.
"Henry Hardcastle, grundaren av Sällskapet för orädda upptäckare har nedtecknat sitt kunnande för att hjälpa unga äventyrare". En fin bok med popuppflikar som kan gå hem hos en liten kille eller så är den bara supertöntig.

Till brorsdottern, 4 år
Barna Hedenhös av Bertil Almqvist. Ljuva barndomsminnen av Sten och Flisa, fast jag undrar hur den håller för en omläsning i dag.

Till lilla fröken, 2 år
Någon bok om Bu och bä, kanske i blåsväder eller Bu och bä får besök. Det finns många bra svenska barnboksförfattare och böckerna om Bu och bä innehåller lagom mycket text för en tvååring.

Nu återstår att se om jag har varit snäll och om jag får några hårda klappar...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Friday night lights ÄR mycket bra, så lugn :)

Cattis sa...

cattis tackar för ett par bra tips till en svärmor som redan har köpt allt. Hon får nu antingen Makten över klimatet eller Edelcrantz förbindelser!

Anonym sa...

Jag gillar också FNL-serien väldigt mycket! Hittade den när jag var på en pytteliten grekisk ö i somras, av alla ställen. Det här var ett av få teveprogram på engelska. Och sen blev jag så förtjust i de 2 eller 3 avsnitt jag lyckades se, så jag köpte säsong 1 när jag kom hem. Håller på den lite, och ser i sakta mak nu.