fredag 26 december 2008

Murakami-lover c'est moi

Efter vampyrerna satte jag tänderna i (förlåt, kunde inte låta bli) Sputnikälskling som jag fick av Anna-Karin i födelsedagspresent och som jag velat läsa ända sedan dess, men annat har kommit emellan. 

Nu fanns emellertid INGENTING mellan mig och Haruki senaste översatta till svenska (för boken är från 1999, men översättningen och den svenska utgåvan från 2008). 

I love it. Den uppfyller hittills alla mina höga krav på en härlig Murakami och min enda sorg är att den snart tar slut. Jag hittar teman, symboler och likheter ur de böckerna av samme författare jag hittills läst (vilka är Kafka på Stranden, Norwegian Wood, Fågeln som vrider upp världen och After the Quake, i den ordningen) vilket får mig att känna mig smart och som en insatt Murakamikännare. Jag njuter helt okristiskt och kommer med stor sannolikhet att låta trycka upp en tröja med texten Murakami-lover eller dylikt. Sitter därför och spanar in Bokhoras webbshop, där man faktiskt KAN göra egna författartröjor. Vi borde verkligen göra varsin till oss i Wind Up Women!

Inga kommentarer: