torsdag 18 december 2008

Jullovsläsning

Jag har jullov! Med början idag har jag jullov i tre härliga veckor innan nya utmaningar tar vid. Dessa tre veckor ska förstås ägnas åt litteratur och läsning av varierande slag. I att-läsa-högen ligger flera godbitar och väntar: De välvilliga av Jonathan Littel, Sputnikälskling av älsklingen Murakami, Blonde av Joyce Carol Oares (eftersom jag märkligt nog inte har läst just den av Oates), WoW-valet till nästa salong: Majgull Axelssons Is och vatten, vatten och is, I skuggan av ett brott av Helena Henschen som jag köpte efter att ha lyssnat till Henschen på riksdagsbiblioteket. Igår fick jag låna John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in av min kamrat Kajsa, som rekommenderade både boken och filmen. Så har jag också tänkt att läsa klart Edelcrantz förbindelser av Malte Persson (vars blogg jag brukar läsa då och då), som jag började på i höstas, men pausar ifrån just nu. Kanske jag också hinner med Alla själar av Javier Marias som jag köpte efter tips av La Bibliofille. Och så har jag en egen litteraturfestival med tema Kambodja och ska läsa Sista resan till Phnom Penh av Jesper Huor och Pol Pots leende av Peter Fröberg Idling. Båda dessa har jag lånat av min goda vän, Kambodjakännaren Lennart.

1 kommentar:

svartanova sa...

Wow! Det var en fantastisk lista! Jag har också många böcker att se fram emot.
En god jul med mycket läsning önskar jag dig!