fredag 19 december 2008

Pojken i randig pyjamas


För några år sedan läste jag en bok som berörde mig på djupet. Det var The Boy in the Striped Pyjamas av John Boyne. Jag vet att jag tänkte "den här boken borde filmatiseras". Imorse såg jag Ronny Svensson dela ut högsta betyg till Pojken i randig pyjamas och kalla den årets viktigaste film. Att döma av trailern är filmen också oerhört bra.

Ett tips från mig är att läsa boken innan man ser filmen. Det är den absolut värd. Jag vill inte beskriva historien, eftersom det tar bort en stor del av läsupplevelsen. Insikten om vad den nioårige Brunos historia egentligen handlar om kryper nämligen på läsaren på ett obehagligt sätt. Eller som det står på baksidan av mitt ex "We think it is important that you start to read without knowing what it is about". Tyvärr tror jag att just den aspekten är svår att överföra till film.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den är årets bästa film helt klart