tisdag 9 december 2008

Vi frossar i julböcker

Till min stora lycka är mina barn lika förtjusta julen och allt som hör därtill som jag och ett av de stora glädjeämnena är förstås att frossa i julberättelser. Just nu läser vi Tomtemaskinen, en kapitelbok med Pettsson och Findus av Sven Nordqvist och den är i sanning helt underbar i såväl text som bilder. Ja, det var ju den som var julkalender för flera år sedan med Ika Nord i en oförglömlig gestaltning av Findus.

Vi varvar med Mamma Mu och Kråkans jul, där Sven Nordqvist också har ett finger med i spelet eftersom det han som illustrerar de trevliga berättelserna om Kråkan och Mamma Mu. Just den här hör väl inte till de andra bästa Mamma Mu-sagorna (min absoluta favorit är Mamma Mu bygger en koja, tätt följd av Mamma Mu åker rutschkana) men duger gott som mysläsning i juletid.

Rätt som det är känner vi att måste ha mer tradition och läser då Jul i Bullerbyn, som inköptes förra året i egen bok med fina illustrationer av Ilon Wikland. Samma berättelse finns förstås i kapitelböckerna om Bullerbybarnen. Lite väl präktig för min smak, men härlig ändå. Av Astrid Lindgren njuter vi också av Kajsa Kavat som fixar karameller att sälja på torget och julstökar lilla torpet trots att mornor har brutit benet. För att inte tala om Emil som ordnar tabberas-kalas på annandagen för fattig-hjonen.

Från min barndoms bokhylla finns en rolig bok om teskedsgumman som åker på julmarknad i akt och mening att köpa julkärve, fågelhus och mistel. Här kommer jag! sa teskedsgumman heter den och är min enda teskedsgummebok. Den fick jag själv i julklapp 1975 och den har lästs flitigt sedan dess. Årets julbok till mina barn blir (apropå präktig ...) Petters och Lottas jul av Elsa Beskow, en berättesle från 1947. Om den och många andra jular i barnböcker skrev Lena Kåreland om i SvD igår, en artikel som finns att läsa här.

Inga kommentarer: